
Nazwa zadania: Utworzenie ekopracowni w Szkole Podstawowej im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego w Solcy Wielkiej
Wartość ogólna zadania: 57 644 zł
Wysokość i forma dofinansowania: 54 044 zł – dotacja ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi
Opis zakresu projektu
W ramach zadania szkoła utworzyła nowoczesną ekopracownię, która została wyposażona w szereg pomocy dydaktycznych i sprzętów wspierających edukację ekologiczną oraz przyrodniczą. Zakres prac obejmował m.in.:
- zakup nowych ergonomicznych mebli: ławek, krzeseł, szaf, biurka,
- pomalowanie pomieszczenia, wymianę oświetlenia i rolet,
- zakup i instalację plansz dydaktycznych, w tym materiałów tematycznych przedstawiających zagadnienia z biologii, ekologii i ochrony środowiska,
- zakup pomocy dydaktycznych tj. globus, atlasy, mapy, zestaw skał i minerałów, szkielet człowieka, model liścia, mikroskopy i wiele innych wzbogacających proces edukacji,
- stworzenie miejsca będącego centrum multimedialnym pozwalającym na prezentowanie materiałów graficznych, doświadczeń oraz wyników obserwacji,
Dodatkowo w pracowni znalazły się elementy, które sprzyjają nie tylko nauce, ale też tworzeniu przyjaznej atmosfery sprzyjającej twórczej pracy i eksperymentom. Zadbano o to, aby przestrzeń była funkcjonalna, estetyczna i inspirująca – tak, by uczniowie chętnie korzystali z niej zarówno podczas lekcji, jak i zajęć dodatkowych.
Nowo powstała ekopracownia to miejsce, w którym możliwe będzie prowadzenie praktycznych doświadczeń ekologicznych, obserwacji mikroskopowych, analiz materiałów przyrodniczych oraz projektów badawczych. Sprzęt i pomoce dydaktyczne pozwalają uczniom w sposób aktywny zdobywać wiedzę, łącząc teorię z praktyką.
Co więcej, pracownia ma służyć nie tylko lekcjom biologii czy przyrody, ale także realizacji warsztatów międzyprzedmiotowych – łączących elementy chemii, fizyki, geografii czy edukacji technicznej. Dzięki temu uczniowie mogą odkrywać powiązania między różnymi dziedzinami nauki, a nauka staje się dla nich ciekawym i angażującym procesem.
Cele i założenia projektu
Utworzenie ekopracowni ma na celu:
- podniesienie jakości edukacji ekologicznej i przyrodniczej poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii i aktywnych metod nauczania,
- ułatwienie realizacji podstawy programowej – dzięki nowym pomocom dydaktycznym uczniowie mogą lepiej zrozumieć zjawiska przyrodnicze i procesy zachodzące w środowisku,
- rozwijanie zainteresowań i postaw badawczych uczniów, którzy będą mieli możliwość prowadzenia doświadczeń, obserwacji i dyskusji,
- kształtowanie świadomości ekologicznej, uwrażliwienie na problemy ochrony środowiska oraz pokazanie praktycznych sposobów dbania o otoczenie,
- aktywizację całej społeczności szkolnej – pracownia będzie wykorzystywana nie tylko podczas lekcji, ale również w czasie zajęć dodatkowych, kółek zainteresowań czy warsztatów tematycznych.
Realizacja projektu ma także znaczący wymiar społeczny. Pracownia ekologiczna stanie się miejscem:
- prowadzenia szkoleń, warsztatów i prezentacji dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
- organizacji zajęć międzyszkolnych oraz współpracy z lokalnymi instytucjami,
- wspólnej pracy nad projektami ekologicznymi, które budują odpowiedzialne postawy prośrodowiskowe wśród dzieci i młodzieży.








