PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY SZKOŁY PODSTAWOWEJ
KONSTANTEGO ILDEFONSA GAŁCZYŃSKIEGO
W SOLCY WIELKIEJ
MISJA SZKOŁY:
Jestem członkiem Rodziny
Jestem gospodarzem Klasy i Szkoły
Jestem obywatelem Gminy, Polski, Europy i Świata.
I WSTĘP
Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości Europy i świata.
Program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w szkole opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez całą społeczność szkolną. Program współtworzą członkowie Rady Pedagogicznej, uczniowie i rodzice. Program uwzględnia także realia środowiska lokalnego, w którym funkcjonują uczniowie.
Istotą działań wychowawczo-profilaktycznych szkoły jest współpraca wszystkich nauczycieli, rodziców, pracowników administracji i obsługi. Obowiązkiem szkoły jest wspieranie uczniów w budowaniu ich świata wartości.
Podstawy oraz ramy wychowania i profilaktyki szkolnej określone są przez: Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej, Konwencję o Prawach Dziecka, Ustawę o systemie oświaty. Wszyscy pracownicy szkoły troszczą się o tworzenie klimatu otwartości, życzliwości i dialogu.
Program jest corocznie ewaluowany, a wnioski z jego realizacji są wykorzystywane do modyfikacji w następnym roku szkolnym.
Podstawowe akty prawne:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. 1997, Nr 78, poz. 483)
- Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989r., ratyfikowana przez Polskę 30 września 1991r.
- Europejska Karta Praw Człowieka
- Statut Zespołu Szkół w Solcy Wielkiej
- Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2016r. 1943, 1954, 1985 i 2169, Dz. U. z 2017 poz. 59)
- Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014-2020
- Program Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2017-2022
- Wojewódzki Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2017-2020
- Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007r. Nr 70, poz.373,z późn.zm.)
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2010r. Nr 28, poz.146, Nr 125, poz.842, z późn.zm. )
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2005r. Nr 179, poz.1485 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 9 listopada 1995 roku o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55 z późn.zm.)
- Ustawa z dnia 12 marca 2004, o pomocy społecznej (Dz. U. z 1996 r. Nr 112, poz. 537)
- Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 30 kwietnia 2013 roku
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii
II WIZJA SZKOŁY:
Szkoła drugim domem ucznia:
Podstawa programowa określa, że nauczyciel w swojej pracy wychowawczo-profilaktycznej, wspierając obowiązki rodziców, powinien zmierzać do tego, aby uczniowie w szkole znajdowali środowisko do wszechstronnego rozwoju osobowego.
Wśród wartości i postaw, które określa podstawa programowa i które stanowią istotę proponowanych w ramach Programu wychowawczo-profilaktycznego działań należą:
· rodzina
· miłość
· przyjaźń
· prawda
· tolerancja
· zdrowie
· bezpieczeństwo
· kreatywność
· pasja
· szczęście
Nasz Absolwent:
Naczelnym celem jest wychowanie absolwenta szkoły świadomego swojej autonomii, godności, potencjału pozytywnych możliwości, szanującego jednocześnie indywidualność drugiego człowieka, praw mu przysługujących oraz zainteresowanego czerpaniem z dziedzictwa kulturowego regionu, w którym mieszka, Polski i innych krajów.
Model absolwenta:
W uczniach naszej szkoły będziemy rozwijać określone cechy. Ten „ideał wychowawczy”, jego właściwości są efektem naszego myślenia o dziecku i rozumienia jego natury. Chcemy, by nasz absolwent reprezentował następujące cechy:
- Odpowiedzialność:
- uczeń potrafi przemyśleć każdą decyzję,
- pomyśli o skutkach swojego działania,
- potrafi przyznać się do błędu,
- wywiązuje się z powierzonych zadań i funkcji,
- zna i przestrzega zasad bezpieczeństwa.
- Samodzielność:
- samodzielnie organizuje sobie proces zdobywania informacji,
- radzi sobie w sytuacjach pozaszkolnych (w banku, w urzędzie pracy, pisanie podstawowych pism użytkowych, itp.).
- Dociekliwość:
- potrafi formułować pytania w celu poszukiwania prawdy o świecie,
- dostrzega złożoność problemów społeczno-politycznych w kraju,
- chce zdobywać wiedzę, jest dociekliwy i kreatywny w jej poszukiwaniu.
- Uczciwość:
- dotrzymuje danego słowa,
- rzetelnie wykonuje zadania,
- rozumie, czym jest odwaga cywilna,
- potrafi być lojalny,
- mówi prawdę.
- Tolerancja:
- uczeń szanuje różnice między ludźmi,
- szanuje uczucia innych.
- Wrażliwość:
- niesie pomoc,
- stara się zrozumieć problemy innych.
- Kultura osobista:
- zna i stosuje podstawowe zasady obowiązujące w kontaktach międzyludzkich,
- potrafi asertywnie wyrazić swoje myśli i uczucia,
- dba o higienę osobistą i estetyczny wygląd.
III CELE WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNE SZKOŁY:
Szkoła zgodnie ze Statutem realizuje cele i zadania, określone w aktach prawnych zawierających problematykę wychowawczo-profilaktyczną, w szczególności:
Cele główne:
- Realizowanie programu skoncentrowanego na dziecku i jego indywidualnym tempie rozwoju.
- Stworzenie uczniowi możliwości stania się osobą odpowiedzialną, otwartą na wartości ogólnoludzkie i chrześcijańskie, samodzielną, zdolną żyć w dzisiejszej rzeczywistości i przygotowaną do podejmowania dojrzałych, krytycznych samodzielnych decyzji.
- Prowadzenie przez szkołę działalności wychowawczo-profilaktycznej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej wśród uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów oraz nauczycieli, wychowawców i innych pracowników szkoły, promującej zdrowy styl życia i przeciwdziałania uzależnieniom.
- Stworzenie warunków bezpiecznego funkcjonowania w szkole.
- Kształtowanie właściwych postaw uczniów chroniących przed czynnikami ryzyka i zagrożeniami.
Cele szczegółowe zostały uwzględnione w planach wychowawczych poszczególnych klas.
Organy statutowe wspomagające działania wychowawczo-profilaktyczne szkoły:
Program wychowawczo-profilaktyczny realizują wszyscy pracownicy szkoły w dostępnym sobie zakresie działania.
Dyrektor szkoły:
- współpracuje z podmiotami i instytucjami wspomagającymi szkołę w realizacji
zadań wychowawczo-profilaktycznych,
- monitoruje realizację założeń szkolnego programu wychowawczego-profilaktycznego,
- koordynuje i wskazuje na pozytywną działalność wychowawczo-profilaktyczną w szkole,
- modyfikuje szkolną działalność wychowawczo-profilaktyczną poprzez badanie jakości pracy
wychowawczo-profilaktycznej.
Rada Pedagogiczna:
- opiniuje i zatwierdza regulaminy, procedury postępowania i systemy
wspomagania wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
Wychowawcy klas:
- opracowują plan pracy wychowawczo-profilaktycznej z naciskiem na integrację zespołu klasowego i dbałość o poczucie bezpieczeństwa i akceptację każdego ucznia
w klasie,
- współpracują ściśle z rodzicami uczniów i nauczycielami uczącymi w klasie,
- utrzymują ścisłe kontakty ze specjalistami w szkole,
- przekazują swoje spostrzeżenia dyrektorowi szkoły,
- są bezpośrednio odpowiedzialni za proces wychowawczo-profilaktyczny powierzonych im wychowanków,
- troszczą się o poprawność prowadzenia dziennika klasowego oraz wyznaczają
w każdym tygodniu dyżurnych klasowych,
- przedstawiają uczniom na początku każdego roku szkolnego obowiązki wynikające ze
statutu szkoły bądź szkolnego systemu oceniania, a także przypominają o obowiązkach ucznia,
- na początku każdego roku szkolnego dbają o wybór Samorządu Klasowego,
- przygotowują z uczniami według grafiku imprezy szkolne i okolicznościowe,
akademie szkolne,
- prowadzą kontrolę obecności rodziców na zebraniach i wywiadówkach, są
partnerami każdego rodzica.
Nauczyciele przedmiotów:
- bezwzględnie reagują na wszystkie przejawy naruszania przez uczniów ogólnie
przyjętych norm,
- starają się tak organizować pracę lekcyjną, aby sprzyjała kształtowaniu
atmosfery zaufania, współpracy i wzajemnej tolerancji,
- doskonalą kwalifikacje i zdobywają nowe umiejętności w zakresie działań
wychowawczo-profilaktycznych,
- włączają się aktywnie w realizację poszczególnych zakresów wychowawczo-profilaktycznych szkoły.
Specjaliści szkolni:
- swoimi kompetencjami i warsztatem wspierają wychowanków oraz wychowawców
i rodziców,
- w sprawach wychowawczo-profilaktycznych utrzymują indywidualny kontakt z dyrektorem, wychowawcami, wychowankami bądź rodzicami;
- prowadzą indywidualną pracę z potrzebującymi uczniami i rodzicami;
- organizują lub prowadzą szkoleniowe rady pedagogiczne, dodatkowe szkolenia
dla nauczycieli, rodziców,
- wspierają działania opiekuńczo-wychowawcze szkoły:
- dokonując diagnozy sytuacji szkolnej,
- wspierając lub korygując działania wychowawcy.
Rada Rodziców:
- opiniuje i zatwierdza szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,
- współpracuje z Radą Pedagogiczną,
- współdziała z dyrektorem szkoły i nauczycielami w sprawach wychowania
i kształcenia młodzieży,
- uczestniczy w ważnych dla Społeczności Uczniowskiej wydarzeniach.
Rodzice:
- współpracują z wychowawcą klasy,
- uczestniczą w cyklicznych spotkaniach z wychowawcami, nauczycielami i
specjalistami,
- uczestniczą w posiedzeniach zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- współtworzą program wychowawczo-profilaktyczny szkoły,
- uczestniczą w ważnych uroczystościach,
- informują wychowawców o stanie zdrowia dziecka i przyczynach jego nieobecności,
- uczestniczą w ankietach i sondażach,
- pomagają w organizacji imprez klasowych i szkolnych,
- wspierają innowacyjne działania szkoły poprzez własną pracę i pomoc materialną.
Samorząd Uczniowski:
- reprezentuje społeczność uczniowską,
- inicjuje działania wychowawczo-profilaktyczne zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną
i Radę Rodziców.
Pracownicy administracyjni:
- sygnalizują dyrektorowi i nauczycielom przypadki niepokojącego zachowania
uczniów na terenie szkoły,
- interweniują w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia zdrowia lub życia osób
przebywających na terenie szkoły.
Instytucje wspierające:
- Jednostka samorządu terytorialnego,
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna,
- Gminna Komisja do Spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- Powiatowa Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna,
- Ośrodek Zdrowia w Solcy Wielkiej,
- Gminna Biblioteka w Pełczyskach,
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Ozorkowie,
- Gminny Ośrodek Kultury w Leśmierzu,
- Miejski Dom Kultury w Ozorkowie,
- Biblioteka Publiczna w Ozorkowie,
- Miejski Ośrodek Kultury w Ozorkowie,
- Parafia św. Wawrzyńca w Solcy Wielkiej,
- Policja,
- Sąd Rodzinny w Zgierzu,
- Straż Pożarna,
- Jednostka Wojskowa w Leźnicy Wielkiej
- Komenda Hufca ZHP Ozorków
- PTTK Łęczyca
- Pływalnia „Wodnik” w Ozorkowie
- UKS Bzura Ozorków
- Centrum Promocji Uniwersytetu Łódzkiego „Uniwersytet Zawsze Otwarty”
Obrzędowość Szkoły Podstawowej
- Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego
- Obchody rocznicy „Bitwy nad Bzurą”
- Dzień Edukacji Narodowej
- Wybory do Samorządu Uczniowskiego
- obchody świąt narodowych i okolicznościowych, między innymi:
- 11 listopada Narodowe Święto Niepodległości
- 3 maja Święto Konstytucji
- Jasełka
- udział w akcjach:
- WOŚP
- Góra Grosza
- Korki
- Dzień otwartych drzwi
- Ślubowanie klas pierwszych
- Pasowanie na przedszkolaka
- Uroczystości szkolne: Andrzejki, Mikołajki, Bal przebierańców, Walentynki
- Dzień Projektów
- Festyn rodzinny
- Turniej piłki nożnej dla chłopców
- Pożegnanie absolwentów
- Uroczystości klasowe: dzień chłopaka, dzień babci i dziadka, dzień kobiet, pierwszy dzień wiosny itp.
- Spotkania z rodzicami
- Współpraca z zaprzyjaźnionymi placówkami w ramach wolontariatu
- Uroczyste zakończenie roku szkolnego
IV ZADANIA WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNE:
ZADANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA |
TERMIN REALIZACJI |
1. Rozwój samorządności |
1.Wybór zarządów samorządów klasowych. 2.Wybór opiekuna Samorządu Uczniowskiego. 3.Zorganizowanie demokratycznych wyborów do Zarządu Samorządu Uczniowskiego - przydział funkcji. 4. Mały Samorząd SP. 5. Udział w tworzeniu obrzędowości klas i szkoły: organizowanie imprez wg harmonogramu stałych uroczystości o charakterze wychowawczo-profilaktycznym. |
wychowawcy klas K. Niedźwiedź K. Niedźwiedź M. Majchrzak wychowawcy oddziału przedszkolnego, kl.I-III, A. Polak wychowawcy klas K. Niedźwiedź K. Olczak-Surowiec |
IX IX IX IX IX - VI |
2. Kształtowanie u uczniów właściwych postaw społecznych. |
1.Udział w akcjach charytatywnych. *I Ty możesz zostać Świętym Mikołajem *Podaj łapę *WOŚP *Świąteczne paczki *zbiórki na rzecz Domu Małego Dziecka i Domów Pomocy Społecznej 2.Zorganizowanie pomocy koleżeńskiej w nauce. |
K.Olczak-Surowiec, K.Niedźwiedź, E.Gruss-Olejniczak, A.Polak, A Sitarz wychowawcy klas, nauczyciele przedmiotów |
IX – VI IX - VI |
3. Promowanie wartości rodzinnych.
|
1. Umożliwienie rodzicom współpracy ze specjalistami i wychowawcami. 2. Organizowanie dla rodziców spektakli profilaktycznych. 3. Poznanie szkoły, zabawy na wesoło z rodzicami, dni otwarte. *organizacja Dnia Rodziny 4.Angażowanie rodziców do pracy na rzecz szkoły – „Rodzice-dzieciom”. 5. Wycieczki, spotkania, biwaki, pikniki integracyjne z rodzicami. |
Dyrektor szkoły Dyrektor szkoły A. Sitarz, D. Chojnacka, E. Izydorczyk wychowawcy kl.I-III wychowawcy klas Dyrektor, wychowawcy klas |
IX – VI IX – VI IX VI IX – VI IX - VI |
4. Funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym.
|
1. Podejmowanie przez uczniów zadań prowadzących do zagospodarowania klasy, utrzymania czystości, poszanowania mienia znajdującego się w klasie, szkole. 2. Aktualizowanie i redagowanie gazetek ściennych. 3. Uruchomienie i aktualizacja szkolnego systemu informacji – strona internetowa, facebook. |
Dyrektor, wychowawcy nauczyciele Dyrektor, B. Janicki, M.Zasada, K. Olczak-Surowiec |
IX – VI IX – VI IX - VI |
5. Uczeń jako obywatel.
|
1. Organizowanie i udział w uroczystościach szkolnych promujących wartości patriotyczne wg harmonogramu imprez 2. Systematyczna opieka nad grobami żołnierskimi. 3.Wycieczki krajoznawcze „Cudze chwalicie, swego nie znacie” |
M. Rakowska, wychowawcy klas, DH – A. Sitarz M. Grzesińska wychowawcy, K. Niedźwiedź, A. Sitarz |
IX – VI IX – VI IX - VI |
6. Edukacja europejska.
|
1. Europejski dzień języków obcych. 2.Poznawanie kultury, zwyczajów innych krajów poprzez czytanie prozy, poezji, studiowanie encyklopedii i albumów. *konkurs międzyklasowy na najciekawszą dynię Halloween-ową |
B. Pyciarz, E. Gruss-Olejniczak B. Pyciarz, E. Gruss-Olejniczak, A. Pyciarz, K. Hefczyńska M. Majchrzak |
IX IX – VI X |
7. Orientacja zawodowa.
|
1. Zdobywanie i przekazywanie uczniom oraz rodzicom informacji nt rekrutacji do poszczególnych szkół ponadgimnazjalnych. 2. Zapoznanie uczniów z naborem elektronicznym do szkół ponadgimnazjalnych. 3.Organizowanie spotkań z przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych *udział w Forum szkół ponadgimnazjalnych w Parzęczewie 4.Doradztwo zawodowe – zajęcia dla uczniów 5.Wycieczki w ramach poznania różnych zawodów. |
M. Zasada E. Pałasz M. Zasada E. Pałasz E. Pałasz E. Pałasz, wychowawcy |
IX-VI I IX-VI IX-VI |
8. Bezpieczeństwo.
|
1.Apele dotyczące bezpieczeństwa. 2. Dzień bezpieczeństwa. 3. Program edukacyjny „Ratujemy i uczymy ratować” 4.Przeprowadzenie diagnoz dotyczących bezpieczeństwa. 5.Organizowanie spotkań z przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej 6.Organizacja zajęć Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 7.Organizowanie egzaminu na kartę rowerową . 8.Zorganizowanie zajęć ppoż dla uczniów całej szkoły 9.Kształtowanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy |
Dyrektor K. Olczak-Surowiec, K. Niedźwiedź K. Olczak-Surowiec Dyrektor Dyrektor M. Dropińska-Antczak M. Dropińska-Antczak Dyrektor W. Polak |
IX-VI |
9. Promowanie kultury i sztuki. |
1. Wyjazdy do teatru i kina. 2. Przegląd Małych Form Teatralnych „Apli-Papli” 3.Propagowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży *organizacja Światowego Dnia Książki, Międzynarodowego Dnia Bibliotek Szkolnych *”Cała Polska czyta dzieciom” *Światowy Dzień Bohatera Bajkowego *konkursy gminne i szkolne: „Sztafeta czytelnika”, „Zaczytani” |
wychowawcy klas K. Hefczyńska, A. Pyciarz A.Polak, B.Kozińska, wychowawcy |
IX-VI II IX-VI |
10. Edukacja ekologiczna i prozdrowotna. |
1.Organizowanie szkolnych konkursów ekologicznych. *konkurs „Zielona żabka” *konkurs fotograficzny „W świecie fauny i flory” 2.Wspieranie akcji ekologicznych. *obchody Światowego Dnia Ziemi *sprzątanie świata 3..Działalność „Klubu Przyjaciół Zwierząt”. 5. Wyrabianie nawyków związanych z higieną osobistą, troską o zdrowie i sprawność fizyczną: *realizacja programu „Między nami kobietkami” i „Akademia dojrzewania” *realizacja programu „Żyj smacznie i zdrowo” *Światowy Dzień Mycia Rąk *Światowy dzień walki z HIV/AIDS *Światowy Dzień Walki z Cukrzycą *Olimpiada Promocji Zdrowia 8. Korygowanie wad postawy na zajęciach gimnastyki korekcyjnej. 9. Obserwacja przyrody – wycieczki, wyjścia do lasu, parku, na łąkę, pole. |
B. Górka, K.Olczak-Surowiec K. Mikołajewska
B. Górka, K. Mikołajewska
wychowawcy, B.Górka K. Niedźwiedź A.Morawski, P.Zając, B.Górka,
K. Olczak-Surowiec
K. Olczak-Surowiec
A.Polak, B.Arkuszewska K. Mikołajewska K. Mikołajewska
B. Arkuszewska, A. Polak
A.Morawski, P.Zając
wychowawcy |
IV
V
IX
IV
IX-VI
IX-VI X XII
XI
II
IX-VI
IX-VI |
11.Profilaktyka uzależnień. |
1. Diagnoza problemowa. 2. Dostarczenie wiedzy o szkodliwości alkoholu i substancji psychoaktywnych (narkotyki, dopalacze) *realizacja wybranych programów profilaktycznych, m.in.:, „Unplugged”, „Bajkowe spotkania” *zajęcia warsztatowe, przedstawienia profilaktyczne, pogadanki i spotkania ze specjalistami, konkursy, gazetki ٭ „Światowy Dzień bez Papierosa” (gazetki, plakaty) 3. Kształtowanie właściwych postaw uczniów chroniących przed czynnikami ryzyka i zagrożeniami. *pogadanki i zajęcia warsztatowe na godzinach wychowawczych, prowadzone przez wychowawców, pedagoga i psychologa *udział w przedstawieniach profilaktycznych *pogadanki na godzinach wychowawczych i zebraniach; konkursy plastyczne |
wychowawcy, K. Niedźwiedź, K. Olczak-Surowiec K. Niedźwiedź, K. Olczak-Surowiec K. Niedźwiedź, K. Olczak-Surowiec, wychowawcy, Dyrekcja K. Niedźwiedź, K. Olczak-Surowiec K. Niedźwiedź, K. Olczak-Surowiec, wychowawcy Dyrektor K. Niedźwiedź, K. Olczak-Surowiec, wychowawcy |
IX-VI IX-VI IX-VI V IX-VI IX-VI IX-VI |
12.Bezpieczeństwo w sieci. |
1. Podniesienie poziomu wiedzy o zagrożeniach istniejących w internecie. *”Dzień bezpiecznego Internetu” 2. Kształtowanie umiejętności bezpiecznego korzystania z internetu * realizacja programu „Sieciaki”
٭ spotkania z przedstawicielami Policji i Sądu Rejonowego
|
B. Janicki, M. Zasada wychowawcy, B. Janicki, M. Zasada Dyrektor wychowawcy, B. Janicki, M. Zasada |
II IX-VI IX-VI IX-X |
13.Eliminowanie przejawów agresji i przemocy w szkole. |
1.Stały monitoring zachowań uczniów. 2. Diagnoza problemowa. 3. Podnoszenie kultury słowa, eliminowanie wulgaryzmów. ٭ pogadanki, dyskusje, scenki rodzajowe, plakaty, zajęcia w kołach zainteresowań. *udział w konkursach recytatorskich, ortograficznych, polonistycznych, teatralnych *organizacja Dnia bez przekleństw 4. Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami, rozładowywania napięć. *pogadanki, warsztaty, zajęcia z pedagogiem i psychologiem szkolnym 5. Wdrażanie alternatywnych sposobów rozwiązywania konfliktów. 6. Kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne czyny oraz za bezpieczeństwo innych ٭ spotkania z przedstawicielami Policji i Sądu Rejonowego *zajęcia z wychowawcą, pedagogiem, psychologiem *kontrakty klasowe |
wszyscy pracownicy szkoły wychowawcy, psycholog, pedagog K. Niedźwiedź wychowawcy, nauczyciele języka polskiego K. Niedźwiedź K. Niedźwiedź, K. Olczak-Surowiec, wychowawcy K. Niedźwiedź, K. Olczak-Surowiec, wychowawcy Dyrekcja K. Niedźwiedź, K. Olczak-Surowiec, wychowawcy |
IX-VI IX-VI IX-VI IX-VI XII IX-VI IX-VI IX-VI IX-VI IX-X |
15. Kształtowanie umiejętności interpersonalnych. |
1. Wzmacnianie poczucia własnej wartości. *zajęcia indywidualne z psychologiem i pedagogiem szkolnym 2. Kształtowanie właściwych postaw uczniów poprzez ukazywanie odpowiednich wzorców. *spektakle profilaktyczne, pogadanki, dyskusje na godzinach wychowawczych, zajęcia indywidualne *organizacja Dnia Tolerancji 3. Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych. *zajęcia warsztatowe z psychologiem i pedagogiem |
K. Niedźwiedź, K. Olczak-Surowiec, wychowawcy Dyrekcja, wychowawcy K. Niedźwiedź K. Niedźwiedź, K. Olczak-Surowiec |
IX-VI IX-VI XI IX-VI |
V EWALUACJA
Program wychowawczo-profilaktyczny poddawany jest ustawicznej ewaluacji i weryfikowany według potrzeb – ma charakter otwarty.
Sposoby ewaluacji:
- Monitorowanie realizacji planów pracy wychowawczo-profilaktycznej odbywa się poprzez:
- obserwację zachowania uczniów przez nauczycieli w trakcie zajęć edukacyjnych, przerw i zajęć pozaszkolnych, uwagi pozytywne i negatywne zamieszczone są
dziennikach, - roczne sprawdzanie realizacji harmonogramu planu pracy wychowawczo-profilaktycznej na dany rok szkolny,
- kontrolowanie organizacji i przebiegu imprez i uroczystości szkolnych przez dyrektora i wicedyrektora szkoły,
- sprawdzanie organizacji wycieczek szkolnych przez dyrektora szkoły (karty wycieczek, przestrzeganie procedury wycieczek),
- spotkania z rodzicami w ramach wywiadówek, „dni otwartych szkoły”
i indywidualnych rozmów (tematyka zebrań, frekwencja, informacje o postępach uczniów i działaniu szkoły), - nadzorowanie organizacji zajęć pozalekcyjnych (plany pracy, dzienniki),
- przeprowadzanie przez nauczycieli, pedagoga i psychologa szkolnego wywiadów środowiskowych dotyczących uczniów,
- współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
- formułowanie, omówienie i przyjęcie wniosków do planu pracy wychowawczo-profilaktycznej na kolejny rok szkolny.
- Ewaluacja programu wychowawczo-profilaktycznego odbywa się poprzez:
- przeprowadzenie przez nauczycieli ankiet dla rodziców i uczniów dotyczących spraw wychowawczo-profilaktycznych w szkole,
- diagnozowanie potrzeb i problemów uczniów.
- Ewaluacja Programu wychowawczo-profilaktycznego odbywa się z wykorzystaniem następujących dokumentów:
- ankiety dla nauczycieli, uczniów i ich rodziców,
- wywiadu kierowanego,
- analizy dokumentacji,
- obserwacji zachowań i dokonań uczniów,
- rozmów z nauczycielami i rodzicami.
Ewaluację Programu wychowawczo-profilaktycznego będzie przeprowadzał Zespół ds. ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły został zatwierdzony do realizacji decyzją Rady Pedagogicznej z dnia 25.09.2017r. w uzgodnieniu z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.